DrHealthy logo
DrHealthy logo
DrHealthy logo
Tim SchreuderKai Yiu Ho
Tim SchreuderKai Yiu Ho

Lifestyle programma's DrHealthy

Blog: Welke energie gebruikt het lichaam?

In onze voeding zitten 3 macronutriënten. Macronutriënten zijn voedingsstoffen waar uit het lichaam energie kan halen. Deze macronutriënten zijn koolhydraten, eiwitten en vetten. De koolhydraten (suikers, zetmeel en vezels in de voeding) komen het lichaam binnen als glucose (lichaamssuiker) of worden omgezet in glucose. Dit glucose gaat de glucose-verbranding in waarbij insuline, het hormoon van de alvleesklier, ervoor zorgt dat het glucose de cel in kan gaan. Eiwitten zijn een beetje aparte macronutriënten. Eiwitten worden in het lichaam afgebroken in aminozuren die we nodig hebben om ons lichaam op te bouwen.

Blog

Het lichaam heeft een dagelijkse stroom van eiwitten (en dus aminozuren) nodig om het lichaam mee te onderhouden. Als het lichaam te veel eiwitten op een dag binnen krijgt wordt het te veel aan eiwitten omgezet in stof genaamd glycogeen en dat is weer de basis voor de suiker-verbranding. Vet tenslotte wordt afgebroken in een stof genaamd triglyceriden hetgeen weer wordt omgezet in ketonen. Deze ketonen kunnen door het hele lichaam heen gebruikt worden als energiebron behalve in de rode bloedcellen. Rode bloedcellen kunnen alleen leven van glucose.

Kortom, het lichaam heeft twee energie-verbrandings-systemen. De suiker-verbranding en de vet-verbranding. Koolhydraten en eiwitten eindigen in de suiker-verbranding en vet in de vet-verbranding.

Tip: De suiker-verbranding kan, indien het te veel wordt gebruikt werken als stookolie. Het vervuilt het lichaam. De vet-verbranding is als zonne- en windenergie voor het lichaam. Schoon en geen vieze uitstoot.

DrHealthy  |  Lifestyle programma's  |  Meer blogs  | 

deel deze pagina via

Afvallen

Afvallen

Overgewicht is een ziekte veroorzaakt door de verkeerde adviezen op het gebied van voeding, beweging en stress.

Gezond bewegen

Gezond bewegen

Verkeerd sporten is schadelijk voor je gezondheid en leidt tot overgewicht. Met de juiste adviezen wordt je fit en gezond.

Ontstressen

Ontstressen

Stress veroorzaakt overgewicht en kan bijdragen aan het krijgen van hart- en vaatziekten, kanker en dementie.

Beter slapen

Beter slapen

Hoe langer je slaapt hoe meer je afvalt. Lang en goed slapen zorgt voor meer energie en helpt je overgewicht te bestrijden.