DrHealthy logo
DrHealthy logo
DrHealthy logo
Tim SchreuderKai Yiu Ho
Tim SchreuderKai Yiu Ho

Lifestyle programma's DrHealthy

Blog: Wat zijn (essentiële) Macronutriënten?

Onze voeding is opgebouwd uit macronutriënten. Macronutriënten zijn die voedingsstoffen waar wij energie uit kunnen halen. We onderscheiden 3 macronutriënten; koolhydraten, eiwitten en vetten. Belangrijk hierbij op te merken is het feit dat eiwitten en vet, essentiële macronutriënten worden genoemd omdat het lichaam niet zonder deze twee voedingsstoffen kan.

Blog

Dat komt omdat het lichaam niet alle eiwitten zelf kan maken en dat vetten nodig zijn om bepaalde vitamines en mineralen op te nemen. Dat betekent automatisch dat koolhydraten niet-essentieel zijn. Het lichaam kan dus compleet ZONDER koolhydraten leven.

De volgende vraag is dan natuurlijk; heeft het lichaam dan helemaal geen koolhydraten nodig. Daar is het antwoord nee op. Nee, het lichaam heeft wel degelijk koolhydraten nodig om te kunnen blijven leven. In ons lichaam is er namelijk 1 soort cel dat niet in staat is om te leven van vetten en dat zijn de rode bloedlichaampjes of erythrocyten. Deze kunnen alleen leven van koolhydraten.

Maar als je geen koolhydraten eet, hoe krijgen de rode bloedlichaampjes dan hun energie? Wel dat is vrij simpel. Ons lichaam zit enorm vernuftig in elkaar. Het lichaam kan namelijk uit eiwitten weer suikers maken. Dit proces heet “gluconeogenese”. Alle andere cellen in het lichaam kunnen leven van alleen vet als energiebron.

Tip: Koolhydraten kunnen, met name bij te grote hoeveelheden, leiden tot allerlei vervelende en zelfs dodelijke ziekten. Hoe minder koolhydraten je eet, hoe beter het is. Kijk ook eens welke koolhydraten je eet en wanneer op de dag je ze eet.

DrHealthy  |  Lifestyle programma's  |  Meer blogs  | 

deel deze pagina via

Afvallen

Afvallen

Overgewicht is een ziekte veroorzaakt door de verkeerde adviezen op het gebied van voeding, beweging en stress.

Gezond bewegen

Gezond bewegen

Verkeerd sporten is schadelijk voor je gezondheid en leidt tot overgewicht. Met de juiste adviezen wordt je fit en gezond.

Ontstressen

Ontstressen

Stress veroorzaakt overgewicht en kan bijdragen aan het krijgen van hart- en vaatziekten, kanker en dementie.

Beter slapen

Beter slapen

Hoe langer je slaapt hoe meer je afvalt. Lang en goed slapen zorgt voor meer energie en helpt je overgewicht te bestrijden.