DrHealthy logo
DrHealthy logo
DrHealthy logo
Tim SchreuderKai Yiu Ho
Tim SchreuderKai Yiu Ho

Lifestyle programma's DrHealthy

Blog: Eigen schuld, dikke bult?

Elk pondje gaat door het mondje, maar is overgewicht niet gewoon een disbalans van onze biochemie die we dus ook niet moeten bestrijden met minder eten maar met het herstellen van de biochemie van ons lichaam? De voeding die we dagelijks eten dient grotendeels voor het verschaffen van energie voor ons lichaam. In de voeding staan ons verschillende voedingsstoffen ter beschikking.

Blog

We kunnen kiezen uit koolhydraten (suikers, zetmeel en sommige vezels), eiwitten en vetten. Deze drie voedingsstoffen, ook wel macronutriënten genaamd, worden in het lichaam op 2 verschillende manieren verbrand om energie te produceren. Enerzijds is er de koolhydraat/eiwit-verbranding waarbij koolhydraten maar ook eiwitten als energiebron worden gebruikt en je hebt de vet-verbranding.

De vet-verbranding is als zonne- of windenergie voor je lichaam, schoon, snel en veilig. Dat staat in schril contrast tot de koolhydraat/eiwit verbranding. Dit is als zware stookolie voor je lichaam. De koolhydraten en eiwitten zijn weliswaar in onze huidige maatschappij zeer makkelijk voorhanden, maar bij een overvloed aan deze energievorm heb je enerzijds ernstig negatieve gevolgen op de lange termijn in de zin van laaggradige chronische ontstekingsreacties en anderzijds zet het de “reserve-opbouw cyclus” van het lichaam in werking. Deze “reserve-opbouw cyclus” is evolutionair gezien een heel gunstige cyclus, waarbij in tijden van overvloed het lichaam gestimuleerd werd om reserves op te bouwen.

Deze cyclus heeft als gevolg dat we de koolhydraten en eiwitten die we eten meteen als lichaamsvet in ons lichaam opslaan. Ook geeft het onze hersenen een seintje dat als er meer van dit soort voedsel voorhanden is, we er nog meer van moeten eten. Anders gezegd, het eten van koolhydraten en eiwitten veroorzaakt directe vetopslag en honger of beter gezegd hunkering naar koolhydraat-rijk voedsel!

Deze hele “reserve-opbouw cyclus” wordt geïnitieerd door het eten van koolhydraten en eiwitten dat de alvleesklier stimuleert om het hormoon insuline vrij te maken. Insuline is op de lange duur, bij een overmatig aanbod van koolhydraten en eiwitten, de boosdoener en veroorzaakt dus op basis van een biochemische reactie van het lichaam overgewicht en de hunkering naar nog meer voedsel en op de lange duur laaggradige maar wel destructieve ontstekingsreacties in het lichaam.

Vet-verbranding daarentegen stimuleert de alvleesklier niet. Als je dus de energie voor je lichaam met name uit vet haalt komt er nauwelijks of geen insuline vrij. Dat resulteert enerzijds in een fors verminderde lichaamsvetopslag, zelfs als je meer calorieën eet dan je lichaam nodig heeft. Anderzijds na het eten van een hele vette maaltijd krijg je een verzadigd gevoel waardoor je lange tijd niet hoeft te eten. Door de biochemie van het lichaam dus te veranderen van koolhydraat/eiwit verbranding naar vetverbranding ga je vanzelf afvallen en wordt je nog gezonder op de koop toe!

Tip: Insuline is een zeer krachtig hormoon dat niet alleen koolhydraten en eiwitten als lichaamsvet opslaat maar ook circulerende vetten. Wanneer je dus een vette maaltijd neemt met ook veel eiwitten en met name veel koolhydraten, dan word je vanzelf “moddervet”.

DrHealthy  |  Lifestyle programma's  |  Meer blogs  | 

deel deze pagina via

Afvallen

Afvallen

Overgewicht is een ziekte veroorzaakt door de verkeerde adviezen op het gebied van voeding, beweging en stress.

Gezond bewegen

Gezond bewegen

Verkeerd sporten is schadelijk voor je gezondheid en leidt tot overgewicht. Met de juiste adviezen wordt je fit en gezond.

Ontstressen

Ontstressen

Stress veroorzaakt overgewicht en kan bijdragen aan het krijgen van hart- en vaatziekten, kanker en dementie.

Beter slapen

Beter slapen

Hoe langer je slaapt hoe meer je afvalt. Lang en goed slapen zorgt voor meer energie en helpt je overgewicht te bestrijden.